Pokristovljenje: Unutarnji put kršćanske duhovnosti
RIJEČ UREDNIKA
Richard Rohr, američki franjevac, teolog i mistik, autor je niza knjiga, među kojima se ističu What the Mystics Know (2015.), Immortal Diamond: The Search for our True Self (2013.), Falling Upward (2011.), Everything Belongs: The Gift of Contemplative Prayer (2003.), The Enneagram: A Christian Perspective (2001.). Poznati je promicatelj kršćanske mistične duhovnosti te u kršćanskoj tradiciji oduvijek znane prakse i nauka nedualističkoga načina prilaženja trenutku koje naziva tradicionalnim pojmom – kontemplacija. Rohr tvrdi da je kontemplacija oduvijek bila, i još uvijek (svakim novim trenutkom) jest, nov model (paradigma) religije pri obrađivanju velikih životnih pitanja, kao što su smrt, ljubav, beskonačnost, trpljenje i Bog, „… jer nas stari, naučeni model dualističkoga mišljenja može odvesti samo dio (duhovnoga) puta“.
Kroz cijelu knjigu Golo sada proteže se jedna od temeljnih autorovih namjera – prikazati nam cjeloviti put. Također nam želi pokazati da je izravan kontakt s trenutkom, bez posredništva, najčišći put do sjedinjenja s božanskim: „Gola, nebranjena i nedualna prisutnost najpodobnija je za susret s Pravom Prisutnošću. To je život u golome sada, u sakramentu sadašnjeg trenutka koji će nas naučiti kako uistinu kušati naša iskustva, bilo dobra, loša ili ružna, i kako im dopustiti da nas preobraze. Riječi će same po sebi uvijek dijeliti trenutak; čista prisutnost ostavlja mu da bude ono što jest, takav kakav jest“. Taj uvid autor zaključuje jednostavnim, ali pomno odabranim riječima:
„Kad mognete biti prisutni, spoznat ćete Pravu Prisutnost“.
Višedesetljetni život unutar Katoličke crkve omogućio je fra Richardu Rohru detaljan uvid u sve njegove vrijednosti i mane. Kao i drugi autori koje smo u ediciji „Kontemplacija i mistika“ objavili – Willigis Jäger (2014. i 2015.), Thomas Keating (2010.) i Jim Marion (u pripremi, 2016.) – oštrim je okom proniknuo u sadašnje stanje Crkve i dao joj jasne smjernice koje bi trebala poštovati kako bi ojačala, oživjela, te vratila vitalnost koja joj je neupitnim slijedom navikavanja na sigurno okopnila. U ponekim je odlomcima kritika toliko iskrena i duboka da para najviše dijelove praznoga neba, do boli zarezujući u tkivo zaboravljenih znanja. Poruka mu je i više nego jasna: „kršćanstvo bez svoga mističnoga nauka neće preživjeti“ (Karl Rahner) te sam kaže:
„Ja sam onaj koji jesam – sa svim svojim nedostacima; dovoljno je da budem ljudsko biće, ne treba mi odijelo za izlog. Ovo je najradikalnija moguća kritika religije, jer sada znamo da je religija samo prst koji pokazuje prema mjesecu, a ne sam mjesec. Nema potrebe da se prikazujemo kao da smo bilo što drugo nego ono što uistinu jesmo. Potpuno odmaknuti od slike o sebi, živeći na Božju sliku, koja uključuje i ljubi i dobro i loše u nama – smirenost i sloboda svetaca; potpuna nedualnost.
Ono u čemu sada uživamo i nada koju želim ponuditi u ovoj knjizi jest renesansa kontemplativnoga uma, jedina istinski jedinstvena alternativa koju religija ima ponuditi svijetu. Bez ovoga novog uma većina doktrina, moralnih propisa, dogmi i crkvenih struktura gotovo će sigurno biti krivo shvaćena, krivo upotrijebljena i krivo korištena“.
Rohr stoga unosi mnogo truda da obnovi znanja i uvide cjelovitoga nauka Isusa iz Nazareta, kao i mnogih učitelja i učiteljica kontemplacije koji su u neprekinutoj liniji povezivali sva vremena i prostore u ovih 20 stoljeća. A to ne bi bilo uspješno, niti za nas danas korisno, kada to ne bi povezao današnjim jezikom kojim se vrlo dobro služi, koristeći pritom mnoge poveznice sa suvremenim životom, bile one umjetničke, filozofske ili znanstvene provenijencije.
Na kraju Rohr s velikom ozbiljnošću pristupa i nečemu bez čega sve ove netom izrečene riječi ne bi u stvarnom životu mogle zaživjeti – kontemplativnoj praksi. U posebnim dodatcima donosi osam vježbi koje nas mogu uputiti u osnove kontemplativne molitve, među kojima ima i originalnih, jedinstvenih uvida, poput vježbe „izviranja“ kao oblika kršćanske tantre! Time zapravo pokazuje na kojim temeljima kršćanski mistik, svaki mistik, stoji – otvorenoga srca i otvorenoga uma, s onu stranu prostora i vremena i svih podijeljenosti. Kako sam kaže: „A kako bi drugačije i moglo biti?“
Svrhu pisanja ove knjige Rohr je sažeo riječima:
„Ne pišem ovu knjigu kako bih promijenio bilo čije uvjerenje, doktrine, dogme ili moralnost. Nadam se promijeni samoga uma koji razumijeva spomenute stvari. To će promijeniti sve što još treba promjenu, ali sada Netko Drugi može donijeti promjenu – a mi se možemo vratiti tome da jednostavno budemo prijatelji i ljudi.
Prisutnost je prisutnost je prisutnost.“